sobota, mája 12, 2007

Ako vstávať skôr a získať viac času

Blog sa presťahoval na túto adresu.
Steve Pavlina má na svojej stránke zaujímavý článok, ako sa naučiť vstávať skôr a čo všetko nám to umožní. Keďže ja sám sa snažím v poslednej dobe stávať skorej, aby som toho stihol viac, tak si myslím, že tento voľne preložený článok by Vám mohol objasniť výhody tohto prístupu.

"Je dobré, keď sa zobudíte pred svitaním, lebo tento zvyk prispieva k Vašemu zdraviu, bohatstvo a múdrosti."
- Aristoteles

Myslíte si, že ľudia, ktorí vstávajú skoro ráno sa tak rodia alebo je to z ich vlastného úsilia? V mojom prípade to definitívne bolo z môjho úsilia. V mojich skorých dvadsiatich rokoch som zriedkavo išiel spať pred polnocou a takmer stále som doobeda dlho vyspával.

Po chvíli som nemohol viac ignorovať súvislosť medzi úspechom a skorým vstávaním. V tých zriedkavých okamihoch, keď som vstal skoro, som si všimol, že moja produktivita bola takmer vždy vyššia nielen doobeda, ale aj po celý deň. Zároveň som sa aj začal cítiť oveľa lepšie. Keďže som seba považoval za proaktívneho človeka, ktorý uskutočňuje svoje ciele, tak som si dal záväzok naučiť sa stávať skôr. Ihneď som si nastavil svoj budík na 5 hodinu rannú...
... a na druhé ráno som sa zobudil tesne pred poludním.

Hmmm…

Vyskúšal som to ešte mnoho krát, avšak ďaleko som sa nedostal. Myslel som si, že som sa narodil bez génu, ktorý mi umožňoval vstávať skorej. Zakaždým, keď som počul zvuk budíka, tak som sa snažil ho umlčať a ísť spať. Tento zvyk som si pestoval skoro celý môj život, eventuálne som však narazil na výskum spánku, ktorý mi povedal, že na to idem zle. Keď som sa podľa neho riadil, tak sa mi úspešne darilo bojovať s vyspávaním.

Je ťažké začať vstávať skôr s tou zlou stratégiou. Avšak so správnym postupom, je to relatívne jednoduché.

Najbežnejšia stratégia, ktorá je však zlá, je táto: Predpokladáte, že keď vstanete skorej, tak by ste mali ísť do postele skorej. Takže si zistíte, koľko spíte teraz a potom idete spať skorej o ten presný počet hodín, ktorý ste si vypočítali. Ak teraz spávate od polnoci do 8 ráno, tak si poviete, že by ste mali ísť spať o 22 hodine a vstávať o 6 ráno. Znie to veľmi rozumne, avšak zdanie klame.

Vyzerá to tak, že na svete sú dva myšlienkové prúdy, čo sa týka spánku. Jeden hovorí, že by ste mali ísť spať a vstať v tú istú dobu každý deň. Snažíte sa, aby ste spali počas tých istých hodín. Zdá sa to byť praktickým prístupom v modernej spoločnosti. Potrebujeme predvídateľnosť v našom rozvrhu, aby sme si mohli všetko dobre zariadiť.

Druhý prístup hovorí, že by ste mali počúvať svoje telo a mali by ste ísť spať vtedy, keď Vám to telo hovorí a vstávať vtedy, keď sa prirodzene zobudíte. Tento prístup má základy v biológii. Naše telá by mali presne vedieť, koľko spánku potrebujú.

Pomocou metódy pokus omyl som prišiel k záveru, že obe sa mýlia, pokiaľ ide o produktivitu. Tu je dôvod:

Ak máte naplánované, kedy presne spať, tak sa Vám môže stať, že pôjdete do postele bez toho, aby ste boli unavený. Mrháte drahocenný čas, keď sa len tak prevalujete a neviete zaspať. Ďalšou mylnou myšlienkou je, že by ste mali spať každú noc rovnaký počet hodín. Vaše potreby na spánok sa menia zo dňa na deň.


Ak spávate na rozkaz Vašeho tela, tak pravdepodobne spávate viac, než v skutočnosti potrebujete. V mnohých prípadoch je to o 10 až 15 hodín viac za týždeň, ako potrebujete. Ľudia, ktorí takto spávajú, spia viac než 8 hodín, čo je väčšinou príliš mnoho. Taktiež, Vaše rána budú menej predvídateľné, pokiaľ sa budete budiť vtedy, keď Vám Vaše telo rozkáže.

Optimálnym riešením pre mňa bolo skombinovať oba prístupy. Je to veľmi jednoduché a mnoho ranných vtáčat tento prístup používajú bez toho, aby o ňom vedeli. Riešením bolo ísť spať, keď som sa cítil unavený a iba vtedy, a vstávať v presný čas sedem dní v týždni. Takže každé ráno vstávam o 5tej, ale spať idem vtedy, keď sa na to cítim.

Do postele sa uložím keď už cítim, že nemám síl byť viac hore. Mojím testom na potrebu spánku je, že keď neviem prečítať stránku alebo dve z ľubovoľnej knihy bez toho, aby som prestával vnímať, tak je čas na spánok. Väčšinou zaspím behom 3 minút. Niekedy idem spať o pol 10 tej, niekedy vydržím do polnoci. Ak nie som ospalý, tak držím oči otvorené , dokiaľ vydržím. Čítanie je dobrou aktivitou na tento čas, lebo môžem použiť svoj indikátora viem, kedy treba zalomiť.

Keď mi ráno začne zvoniť budík, vypnem ho, postavím sa a troška sa pretiahnem. Nepremýšľam o tom. Viem, že čím viac o tom teoretizujem, tým mám väčšiu potrebu ostať v posteli a spať ďalej. Aj keď chcem pokračovať v spaní, tak sa prekonám a vstanem z postele.

Po niekoľkých dňoch používania toho prístupu som zistil, že moje spánkové návyky sa dostali do prirodzeného rytmu. Ak sa jednu noc vyspím málo, na druhý deň som ospalý skôr a doplním potrebnú dávku tým, že idem spať skorej. Ak mám veľa energie a nechce sa mi spať, tak nejdem. Moje telo sa naučilo mi povedať, kedy je dosť a kedy treba do hajan, keďže vstávam v tú istú dobu.

Vedľajším efektom bolo, že som spal v priemere o 90 minút menej, ale cítil som sa oveľa viac vyspatý.

Čítal som, že väčšina ľudí, ktorí trpia nespavosťou idú spať vtedy, keď sa na to necítia. Ak sa necítite ospalý, tak si nájdite niečo na činnosť, len nechoďte do postele. Odolávajte, dokým Vaše telo nezačne vydávať hormón, ktorý Vás oberá o čulé vnímanie. Ak pôjdete spať vtedy, keď ste unavený a budete vstávať pravidelne v určený čas, vyliečite si Vašu nespavosť. Prvú noc budete dlho hore ale zaspíte takmer okamžite. Prvý deň môžete byť ospalý, keďže ste vstávali skôr, ale prežijete to a pôjdete spať skorej.

Takže, ak sa chcete stať ranným vtáčaťom tak vyskúšajte: Choďte spať vtedy, keď ste unavený a vstávajte v presne stanovený čas.

Ak sa Vám článok páčil, hlasujte prosím a podporte ma.

Zdroj

Blog sa presťahoval na túto adresu.

16 komentárov:

Anonymný povedal(a)...

No, u me to nefunguje, chodim spat, kdyz jsem unaveny uz hodne dlouho, a pet dni v tydnu vstavam v sedm rano do skoly, prumerne spim okolo tech 8 hodin, ale unavenej jsem porad. Spis jsem zjistil, ze na to ma vliv venkovni svetlo a cerstvy vzduch.. Spage

CharismaSeeker povedal(a)...

100 ludi 100 chuti...:)

Anonymný povedal(a)...

V prvom rade nie skorej ale skôr :)prepáč,ale mne sa to hrozne číta brr :). Mám pripomienku k tvrdeniu, že chodiť spať v presný čas je nesprávne. Pri tomto prístupe ide práve o to, aby si telo zvyklo chodiť spať v istý čas, takže v ten určitý čas by si mal byť automaticky unavený. Btw radím prečítať si stránku: www.zdravyspanek.cz

Mathias povedal(a)...

Ja som sa minule dostal k vcelku zaujimavemu ebooku : How to sleep less and have more energy od Kacper M. Postawski. Vcelku odporucam, urcite sa to najde dakde na torrentoch ja to mam z demonoidu. A tam pise ze kvalitu spanku ovplyvnuje pobyt na slnku, pohyb a dostatok tekutin. A tiez ze to kedy sa cloveku chce spat ovplyvnuje jeho teplotny vnutorny rezim. Ked teplota stupa, sme aktivni a ked teplota klesa tak sa nam chce spat. Je tam toho kopa tak to teraz testujem:)

CharismaSeeker povedal(a)...

Vdaka za tip!:)

Piki povedal(a)...

Behám myšou po texte ako divý, ale odkaz na zdroj nenachádzam... S čistým svedomím sa zaspáva najlepšie, aby som bol trochu k téme.

Tomáš povedal(a)...

U mna sa preukazalo ako signifikantne ako neskoro veceriam (a ako dlho do noci teda este telo mina energiu na travenie a neoddychuje) a tiez som si vsimol, ze ak nedoriesim problemi dna vedome, mozok sa o to pokusa pocas spanku podvedome a nema kedy si oddychnut...asi :)

znais povedal(a)...

Ja pracujem v noci od 23:00 do 07:00.
A presne nasledujem potreby mojho tela, niekedy nespim cely den az nasledujuce rano.
Inokedy spavam 14 hodin (skoro cely den) a obcas mi stacia styri hodiny.
Nemam v tom absolutne ziadny system :)

ivan povedal(a)...

ja neznášam ranné vstávanie, vstávam vtedy ked sa prirodzene zobudím, alebo ked ma zobudí nejaký aktívny sused s vŕtačkou v ruke. väčšinou spím 9hodín, ked menej, tak sa cítim cez deň unavený a flákam robotu, prípadne ked sa naobedujem, tak ma chytí neskutočná únava.

CharismaSeeker povedal(a)...

Heh...to s tym obedom poznam aj ja...pekne grilovane masko...nejaky dezert a potom rovno zalomit..asi najhorsia vec co mozem urobit...ale v poslednej dobe sa snazim nespavat poobede takmer vobec a celkom sa mi to dari...

Anonymný povedal(a)...

[B]NZBsRus.com[/B]
No More Slow Downloads Using NZB Files You Can Rapidly Search High Quality Movies, PC Games, MP3 Singles, Software and Download Them @ Electric Speeds

[URL=http://www.nzbsrus.com][B]Usenet Search[/B][/URL]

Anonymný povedal(a)...

Validate Our Downcast Prices at www.Pharmashack.com, The Unbelievable [b][url=http://www.pharmashack.com]Online Dispensary [/url][/b] To [url=http://www.pharmashack.com]Buy Viagra[/url] Online ! You Can also Elbow to Out of the ordinary Deals When You [url=http://www.pharmashack.com/en/item/cialis.html]Buy Cialis[/url] and When You You [url=http://www.pharmashack.com/en/item/levitra.html]Buy Levitra[/url] Online. We Also Be struck in the coming a Bountiful Generic [url=http://www.pharmashack.com/en/item/phentermine.html]Phentermine[/url] On account of Your Nutriment ! We Cede up Come into [url=http://www.pharmashack.com/en/item/viagra.html]Viagra[/url] and Also [url=http://www.pharmashack.com/en/item/generic_viagra.html]Generic Viagra[/url] !

Anonymný povedal(a)...

I read this forum since 2 weeks and now i have decided to register to share with you my ideas. [url=http://inglourious-seo.com]:)[/url]

Anonymný povedal(a)...

Your style is really unique compared to other people I've read stuff from. Thank you for doing this.
Free Background Check or [url=http://www.freebackgroundcheck.info ] Free Background Check[/url]

Anonymný povedal(a)...

top [url=http://www.xgambling.org/]001[/url] brake the latest [url=http://www.realcazinoz.com/]online casino[/url] unshackled no set aside reward at the chief [url=http://www.baywatchcasino.com/]baywatchcasino.com
[/url].

Anonymný povedal(a)...

Υоur ωrіtе-uр
proνides vеrifiеd helpful to me.

Ӏt’s quite hеlpful and you are naturally reallу еԁuсated of this tуpе.
Υou gеt ρoρped our face to
bе ablе tо ԁiffeгеnt thοughtѕ аbout thiѕ ѕρecifіс matter
together ωith intеrеsting and reliаblе content.
Feel free to surf my weblog : Cialis

Súvisiace články podľa označenia



Widget by Hoctro